Friday, February 24, 2017

#Ngaji_bab Arwah

#Ngaji_bab Arwah
 
Ketahuilah bahwa arwah terbagi menjadi lima :
1. Arwah para Nabi.
2. Arwah orang2 yg mati syahid.
3. Arwah orang2 yg ta'at.
4. Arwah orang2 beriman yg maksiyat.
5. Arwah orang2 kafir

Arwahnya para Nabi ketika keluar dari jasadnya dan menjadi bentuknya jasad seperti misik dan kafur, arwah tsb berada di syurga, merasakan kenikmatan dan malam hari berada di dalam lampu2 yg tergantung di bawah arsy.
Arwahnya orang2 yg mati syahid ketika keluar dari jasadnya, maka Allah menjadikan arwah tsb di dalam perut burung berwarna hijau yg berkeliling di sungai2 syurga, arwah2 tsb makan dan minum dari buah dan air syurga . mereka kembali ke lampu2 yg tergantung di naungan arsy sebagaimana keterangan dari Rasululloh SAW.
Arwahnya orang2 yg ta'at, mereka berada di taman2 syurga, tdk makan dan merasakan kenikmatan syurga tetapi mereka hanya melihat syurga saja.
Arwahnya orang2 mukmin yg bermaksiyat berada diantara langit dan bumi, yaitu di udara.
Arwahnya orang2 kafir berada di perut burung berwarna hitam di sijjin, sijjin berada di bawah bumi tingkat tujuh dan arwah tsb bertemu dengan jasadnya, jadi ketika arwahnya disiksa jasadpun merasakan sakitnya siksaan,
seperti matahari di langit keempat sedangkan cahayanya sampai kebumi dan sebagaimana arwahnya orang beriman di illiyyin merasakan kenikmatan dan cahayanya bertemu dengan syurga.
wallohu a'lam.
~ I'anatut Tholibin~

No comments:

Post a Comment